A fenntartható fejlődéshez minőségi oktatásra van szükség – jelentette ki Szili Katalin miniszterelnöki megbízott A magyar oktatás jelene és jövője a Kárpát-medencében címmel rendezett konferencián szombaton, Székelyhídon.

Az Országgyűlés volt elnöke Az oktatás felelőssége a fenntartható jövő megvalósításában címmel tartott előadásában a tudatosság, az összefogás és a párbeszéd fontosságát hangsúlyozta „e versenyszerű világban”.
A politikus az egyik legfontosabb kérdésnek a felelősségvállalást nevezte. „A mi mai felelősségünk az, hogyan tudjuk a következő generációkat erre a felelősségre nevelni, ami nyilvánvalóan az identitás megőrzését is jelenti (…) és azt, hogy eligazodjunk ebben a világban”.
Szili Katalin szerint fenntartható fejlődés a Kárpát-medencében is újfajta szemléletet igényel, aminek az oktatásban, benne a nemzeti nyelven való oktatásban is helyet kell kapnia a különböző tantárgyakban.
Hozzátette: a mai globális térben, amiben élünk, meg kell őrizni és tovább kell adni azt a tudást, ami élhetővé tesz ezt a világot.
A nyelvünk, a kultúránk, a hagyományaink, a történelmünk továbbadásának felelőssége mellett fontos az is, hogy „azt a közeget, akiket önök tanítanak, próbáljuk meg rávezetni arra, mi lesz majd az ő felelősségük abban, hogy egy élhető világban éljenek” – mondta Szili Katalin az oktatási konferencia résztvevőinek.
A globalizáció okozta változásokról szólva felidézte, hogy a szárazföldi környezet háromnegyedét, a tengeri környezet 66 százalékát jelentősen megváltoztatta az emberi tevékenység.
Egy kutatás szerint a 16-25 év közötti fiatalok 60 százaléka aggódik a globális klímaválság várható következményei miatt, a magyarországi fiatalok 90 százaléka pedig valamilyen szorongást él meg a változások miatt – ismertette a miniszterelnöki megbízott.
A válaszadók szerint e korosztály háromnegyede a kényelmét is hajlandó lenne feláldozni, hogy javuljon a helyzet, 84 százalékuk pedig szeretne több tudást szerezni az iskolában a klímaváltozásról és a fenntarthatóságról – mondta Szili Katalin Székelyhídon.
Kalmár Ferenc nagykövet, főtanácsadó, Magyarország szomszédságpolitikájának fejlesztéséért felelős miniszteri különmegbízott köszöntőjében azt mondta, az identitás megőrzéséhez nem elég a nyelv és a kultúra, ahhoz az irodalom és a történelem ismerete járul hozzá elsősorban.
Kiemelte a pedagógusok nemzet iránti óriási felelősségét, mondván: a határon túli közösségek megtartása a pedagógusokon múlik.
Kalmár Ferenc szerint a pedagógusok kiemelt felelőssége a közösségekben lévő tehetségek felkutatása.
A Romániában közelmúltban elfogadott új oktatási törvény részleteit Szabó Ödön, az RMDSZ országgyűlés képviselője ismertette megjegyezve, hogy az új jogszabály szélesebb jogköröket biztosít a kisebbségeknek mint a korábbi.
A székelyhídi oktatási konferencián a Románia különböző területeiről érkezett magyar pedagógusok mellett jelen voltak felvidékről és Kárpátaljáról érkezett oktatási szakemberek is.